U kunt ons bereiken op 06 42 38 09 23
formulier

Online formulier ontwerpen

Bij het ontwerpen van een formulier komt veel kijken. Hieronder staat globaal omschreven waar we tijdens het ontwerpen rekening mee houden. Het zijn de belangrijkste factoren voor het opzetten van een online formulier.

Benodigde informatie

Het voornaamste en belangrijkste doel van een online formulier is het verkrijgen van informatie. Vaak zie je dat er wordt gevraagd naar diverse informatie, waarvan veel overbodig is. Dit kan een rare indruk wekken bij de gebruiker en ze er zelfs van weerhouden om verder te gaan. Daarnaast is het zo dat een grote lijst met informatie intimiderend kan werken en eruit kan zien als een grote taak om te vervullen. Vandaar ontwerpen wij formulieren met met vragen dat er toe doet. Veel kan overigens altijd nog bij een volgend contact moment. De vraag naar bijvoorbeeld bankgegevens is iets wat klanten al snel kan afschrikken. Vandaar is het handig om zulke gegevens niet direct te vragen.

Logisch

Formulieren invullen is niet iets nieuws. Mensen hebben dit vaker gedaan en zijn daarbij een bepaalde volgorde gewend. Het is dan ook belangrijk om dit soort logische volgordes aan te houden. Dit wekt vertrouwen bij de gebruiker en motiveert hen om verder te gaan.

Overzichtelijkheid

Zoals al eerder aangegeven kan een scherm vol lege invulvelden intimiderend werken. Dit beperken we enigszins door alleen het belangrijke te vragen. Toch kan een formulier dan nog lang blijven, omdat er soms eenmaal veel informatie nodig is. Een oplossing hiervoor is door het formulier op te splitsen in verschillende stappen. Het is hierbij wel van belang dat je aangeeft hoeveel stappen er zijn. Zo creëer je een overzicht voor het invulproces en kan de gebruikers overigens zien hoelang het ongeveer zal duren. Door tevens de stappen van tevoren te benoemen wek je nog meer vertrouwen bij de gebruiker en weet hij/zij al wat er komen gaat. Niets is zo afhakend en frustrerend als stuiten op informatie die je niet kan invullen.

Geruststellen / controle

Niet iedereen controleert wat ze invullen. Ook zullen sommige gebruikers niet altijd alles durven in te vullen, omdat ze bang zijn of ze dit wel goed doen. Door controlemethodes toe te passen help je de gebruikers hierbij. Wanneer ze op “volgende” klikken, om naar de volgende stap te gaan, kan je nagaan of alles klopt. Klopt iets niet dan kun je aangeven wat er niet goed ingevuld is en wat hier de oorzaak van is. Tevens is het ook handig om een controlemethode te gebruiken welke direct werkt. Zo kan je bijvoorbeeld na het invullen van elke veld een vinkje of kruisje laten verschijnen, zodat de gebruiker ziet of dit goed of fout is. Als de gebruiker ziet dat hij/zij alles goed invult, stelt dit hen gerust en hebben ze meer motivatie om de rest ook in te vullen.

formulier
Neem contact op met ons!

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Wat wilt u bestellen?

Onderwerp

Uw bericht

FacebookTwitterGoogle+Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *